En forfatters brug af sociale medier

Der er meget snak om sociale medier. Jeg kender eksempler på nogen, der absolut ikke vil røre dem. Meget af kritikken er også berettiget, men hvis du vil ud med det, du har skrevet, så er man nødt til at sige: der er ingen vej udenom. Derfor dette indlæg om en forfatters brug af sociale medier.

Faldgruben ved sociale medier

Den private brug af de sociale medier er en helt anden ting, det er op til hver enkelt. Du har lov at vælge at bruge dem kun til dit virke som forfatter. Det er også helt sikkert, at når du skal skrive på og redigere dine tekster, så bør du lukke al brug af de sociale medier ude. Ellers kan de snart blive den mest brugte overspringshandling. Modstanderne af sociale medier har jo ret på det punkt, det bliver ofte noget med at man hele tiden bare lige skal tjekke, om der er sket noget. Også i det øjeblik jeg sidder her og skriver dette må jeg lægge bånd på mig selv for ikke at trykke på Facebook-knappen på min mobil. Netop opkomsten af smartphones må siges at have en stor del af ansvaret for afhængighed af sociale medier.

Den primære brug af sociale medier

Den primære brug af sociale medier for forfatteren vil altid være at gøre opmærksom på sine udgivelser. Der er intet galt i at bruge det til at snakke med andre forfattere og få gode råd. Facebook har mange gode fora til dette formål. Du skal bare ikke regne med, at det er her du kan sælge dine udgivelser. For at få dine værker ud bør du have kontakt med læsere, som naturligvis også kan være skribenter. Det er bare ikke nødvendigvis altid af det du skriver. På den anden side: dem der skriver det samme som du læser jo nok også det samme. Brug den sunde fornuft.

Andre anvendelser

En anden ting vil så være, at man også fortæller om sit arbejde med tekster, så læserne kan følge det. Det kan også være en god ting at gøre opmærksom på arrangementer, hvor du deltager og eventuelt også optræder. Fortæl også på opslag præcis hvornår en af dine udgivelser kommer ud, skriv det på dagen og inviter til reception/udgivelsesfest. Tag også gerne udgivelser frem fra dit bagkatalog, hvis der er en oplagt anledning.

Hvilke sociale medier skal forfatteren så bruge? De har alle deres fordele og ulemper og jeg planlægger en serie indlæg om hver enkelt af dem. Disse indlæg vil så også komme til at sige noget om fordelene og ulemperne ved de respektive medier. De almindeligste er Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, evt. YouTube hvis du laver videoer. Der er mange andre, og du er velkommen til at nævne dem i kommentarfeltet.

Du er også velkommen til at besøge mine profiler og se hvad jeg gør, til eventuel inspiration. Brug følg-mig knapperne.

Og husk på alle de sociale medier: den bedste måde at få opmærksomhed og følgere er ved at like og helst også kommentere andres indlæg.

Første indlæg i rækken: En forfatters brug af Instagram

Andet indlæg i rækken: En forfatters brug af Facebook.

Tredje indlæg i rækken: En forfatters brug af Twitter

Fjerde indlæg i rækken: En forfatters brug af LinkedIn

Femte indlæg i rækken: En forfatters brug af YouTube

Til videre læsning: Forfatterens guide til de sociale medier af Abelone Glahn

Dette indlæg blev udgivet i Forfatterliv, Forfattertips, Sociale Medier og tagget , , . Bogmærk permalinket.

One Response to En forfatters brug af sociale medier

  1. Tak Mogens. Jeg har prøvet noget lignende fornu en del år siden, men ideen er jo den samme.
    http://per-olof.dk/samliv_m_facebook.pdf

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *