En forfatters brug af YouTube

YouTubes logo

Dette sociale medium er først og fremmest til deling af videoer, og hvis du slet ikke har lyst til at lave videoer, så er dette indlæg måske ikke så relevant. Der er dog et afsnit om, hvad der kan være udbytterige for en forfatter selv som “passiv” bruger. Dem kan du muligvis få glæde af at læse, selv om du ikke laver videoer selv. Du skal bare kunne bære over med annoncer før videoen, ved længere videoer også afbrydelser med annoncer. Det er under alle omstændigheder på sin plads at have et indlæg om en forfatters brug af YouTube.

Det er en del af en serie indlæg om en forfatters brug af sociale medier. Jeg har også indlæg om Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn.

Der er ikke plads til at gennemgå de elementære ting ved brugen af YouTube. Hvis du er begynder, så henviser jeg dig til Få Succes med YouTube fra Libris.

Skrivetips på YouTube

Der er mange skribenter, der laver deres skrivetips som videoer på YouTube. Dem kan du så få glæde af selv som “passiv” bruger af YouTube. Mange af dem er på engelsk, men kan godt bruges på danske tekster. Det kræver lidt forsigtighed og kritisk sans. Forfattere har delte meninger om visse ting, og det er ikke altid det, der virker for en forfatter også virker for en anden. Men ok, det gælder så alle skrivetips du finder på Nettet, også de skriftlige. For den sags skyld også dem du får i trykt form. Her er en liste over nogle profiler på YouTube, der har skrivetips. Det kan blive en vigtig del af en forfatters brug af YouTube. Det er så forslag, gå gerne selv på opdagelse.

Hvis du laver videoer til deling

Men laver du så videoer eller vil du i gang med det? Hvis det sidste er tilfældet, så er her en oversigt over gratisprogrammer og læse noget om videooptagelse her. Jeg selv optager med mobiltelefonen og redigerer med VideoPad. Alt det afhænger af ambitionsniveau. Husk, at hvis du optager med mobilen, så læg et hukommelseskort i det og gem videofilerne på det. Ellers kan de snart fylde op på din mobil.

Et spørgsmål som hurtigt melder sig er: hvad skal man bruge YouTube til, når man faktisk kan uploade videoer på Facebook og Instagram? Især nu, hvor Instagram har ophævet deres tidsbegrænsning på videoer.

Spørgsmålet er forståeligt nok, jeg har selv overvejet det. Fordelene ved YouTube vil nok fremgå af det følgende.

Deling på hjemmesider og blogs

Det som YouTube kan, som de andre ikke kan, er at man kan lægge videoer op, som kun er synlige for en udvalgt skare, dem man deler videoen med. Det er jo muligt, at du simpelthen kun vil vise dine videoer på din hjemmeside eller din blog. Nu er det ganske vist blevet muligt med de nye koder til hjemmesider at uploade videoer og vise dem, som man før viste og stadig viser billeder. Det er bare stadig problemet, at videofiler er enorme. De kan snart komme til at optage al plads hos din webhost

Så kan du uploade din video til YouTube og når den er klar klikker du på Del, så har du muligheden for at vælge Indlejr. Med det kopierer du så en kode, som du så sætter ind på din hjemmeside/blog der hvor du vil have videoen til at være, og så vises den på din side. Hvis du kun vil bruge YouTube til det, så behøver du ikke at gøre det store nummer ud af din profil. Du kan så vælge, når du uploader videoen, at den skal være Skjult. Så kan den kun ses af dem, som du deler den med, ingen kan finde den på YouTube ved at søge. OBS! Du må ikke forveksle det med Privat! Så kan du kun selv se den, hvis du er logget ind på YouTube.

Det kan man da også med Instagram?

Jeg er godt klar over, at man også kan vælge en Indlejr-menupunkt på Instagram. Her får man så den kommenterende tekst til opslaget med. Der kan være tilfælde, hvor du vil have det – for mit vedkommende er det når det er mine sange jeg har indsunget, hvor teksten står nedenunder – men hvis du kun vil have videoen slet og ret, så er YouTube det bedste.

Du har også den mulighed under Del, at du kan dele den på andre sociale medier. Del dem helst på din forfatterprofil. Du har også muligheden for at kopiere et link hvis du kun vil linke til videoen uden at den vises.

Brug af synlig YouTube-profil

Så kan det jo være, at du vil bruge din YouTube profil til promovering. Her skal du naturligvis vælge, at dine videoer skal være Offentlige, når du uploader dem – eventuelle undtagelser er op til dig at afgøre – og du kan dele dem præcis på samme måde som beskrevet i forrige afsnit. Skriv en dækkende beskrivelse af videoen og giv den en dækkende titel. Hvis den varer under et minut, så vælg det skal være en Short-video. De bliver vist med regelmæssige mellemrum til brugerne.

Opsætning af kanal

I dette tilfælde bør du også gøre noget ud af din profil, og princippet i at opsætte den er meget lig andre sociale medier. Her bliver den bare kaldt for en kanal i stedet for. Du er velkommen til at se min kanal. I lighed med andre sociale medier skal du skrive en præsentation, som bør være dækkende for, hvad man kan finde på kanalen. Du kan så som profilbillede lægge et billede af dig selv, gerne det samme billede som du har på andre profiler. Det er gør det lettere at genkende dig for dem, der har set dig andre steder. Så er der muligheden for at baggrundsbillede. Hvis du har en hjemmeside, så vælg noget i samme stil som baggrunden på den. Igen for at de besøgende, der har set din webside, kan se det er dig.

Du har også mulighed for at vælge hvilke videoer de besøgende ser, når de kommer ind på kanalen. Som standard er her en playliste, Populære videoer. Den bør du lade stå. Der er Shorts, de korte videoer, lad også den stå. De får så først et indhold, når du er begyndt at uploade videoer.

Når du så har oprettet en kanal, så giv de videoer du synes om, et like, gerne også en kommentar. Er der nogen du vil anbefale til andre skrivende, så opret en eller flere playlister og lad dem være synlig på din kanal. Du har muligheden for at vælge hvilke lister der skal være øverst. Jeg vil give det råd at lade Populære Videoer og Shorts være øverst.

Videoer

Selfiestativ med lysring
Selfiestativ med lysring
Mikrofon
En god mikrofon

Så kommer det: du skal til at lægge dine egne videoer op. Du kan optage den med din mobil, og det er godt at vælge et godt stativ til at holde det. Du bør også overveje at anskaffe en mikrofon af en vis kvalitet, da optagekvaliteten på en mobil absolut ikke er optimal. Selvom dine videoer ikke behøver være topprofessionelle, så bør man ikke sløse med billed- og lydkvalitet. Så har videoen nemlig ingen effekt.

Når du uploader videoen, så giv den en passende titel og skriv en dækkende beskrivelse og vælg de passende tags for den.

Så er det med hvilke videoer du skal lave.

1 Promo for udgivelser

Det er helt oplagt at lave videoer, hvor du promoverer dine udgivelser. Du kan sætte fotos ind af bogen og nogen, der illustrerer dens indhold, du kan optage dig selv, der sidder og fortæller om bogen og læser op fra den. Du kan også indtale noget fra bogen og illustrere det med billeder og/eller videoklip. Kun fantasien sætter grænser.

I den beskrivelse af sådan en video skal du i beskrivelsen sætte et link ind til bogens side, hvor man kan købe den. Her kan YouTube noget, som Instagram ikke kan. Husk at du også kan indsætte videoen på en hjemmeside, på din bogs side.

2 Forfatterliv

Hvis du laver optagelser fra litteraturarrangementer, receptioner o.l., så kan du også lægge dem op her. Her bør du i dit videobehandlingsprogram lave nogle forklarende tekster, og din beskrivelse bør også indeholde en god forklaring på hvad det er. Husk også linket.

3 Skrivetips

Hvis du har nogen gode tips om at skrive, så lav gerne videoer med dig selv, hvor du sidder og deler dem. Her er det en god hjælp at du også bruger tekst på skærmen med vigtige ord og sætninger.

Der kunne også være andre videoer du kan lave. Brug fantasien. Som forfatter af sangtekster har jeg lagt videoer op, hvor jeg synger dem, det er helt oplagt. Hvis du er fagbogsforfatter, så lav endelig også nogle videoer om din bogs emne.

Når du så har nogle videoer oppe…

Når du har fået nogle videoer op, så vil jeg give dig det råd at sortere dem i playlister efter hvad slags video det er, se typer ovenfor. Lad disse playlister være synlige på din kanal og vælg den med promovideoer til at være øverst, de populære og shortsene nedenunder. Resten er op til dig.

Du har så muligheden for øverst at vælge hvilken video den besøgende skal se, når de besøger kanalen. Det er den video, der ligger øverst og afspilles idet man kommer ind på din kanal. Du kan så vælge hvilken video en førstegangsbesøgende skal se, og hvilken en tilbagevendende gæst skal se.

Trailer for min YouTube-kanal

En god ide kan være at lave en slags reklamevideo, en slags trailer, for din kanal, der siger noget om hvad den indeholder. Videoen til højre er min kanals trailer.

Ellers er det en god ide at vælge den video, som vises øverst, efter aktualitet, f.eks. promovideoen af en bog du lige har udgivet.

Et ekstra tip

Husk at du også har muligheden for under opsætningen af din video, at du kan vælge de links der skal være i den, når den kun har kort spilletid tilbage. En af disse knapper bør være til din kanal, så er der en chance for at dem, der har fundet videoen ved en søgning eller et af YouTubes forslag, klikker ind på din kanal. Så kan du vælge en knap til en playliste, det kan f.eks. være til din promovideoer. Du kan også vælge til en video. Den kan duvælge efter aktualitet eller efter om den er beslægtet med den netop afspillede video.

Afslutning

Det blev så et langt indlæg denne gang. Tjenesten er omfattende med mange muligheder, også med henblik på en forfatters brug af YouTube. Jeg håber du har fået gode ideer ved at læse dette indlæg.

Som før sagt: Du er velkommen til at se min kanal. Måske kan den inspirere.

Til videre læsning: Forfatterens guide til de sociale medier af Abelone Glahn

Dette indlæg blev udgivet i Forfattertips, Sociale Medier, YouTube og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *