Jeg har tidligere lavet et indlæg om en forfatters brug af sociale medier, hvor jeg lovede at lave indlæg om hvert enkelt medie. Der har været indlæg om Facebook og Twitter Kan en forfatter bruge Instagram? Det korte svar er ja. Mange, inklusiv mig selv, bruger det til korte tekster, der giver et indtryk af hvad man skriver. Det vil jeg vise eksempler på og give nogle andre eksempler på en forfatters brug af Instagram.
OBS! Jeg har ikke plads til at indføre i det elementære vedrørende Instagram, indlægget er langt nok endda. Hvis du er begynder, så vil jeg henvise til en udmærket online guide Kom godt i gang med Instagram eller til hæftet fra Libris Få mere ud af Instagram
Fordelen ved Instagram
Den store fordel ved Instagram fremfor andre f.eks. Facebook er i mine øjne, at opslagene har længere levetid. Hvor de for det meste på FB ofte bliver set og får likes og kommentarer de første to dage og så glemmes de, så har de på Instagram større chance for at blive set, selv når der er gået noget tid. I hvert fald får jeg ofte likes og i heldige tilfælde kommentarer på månedgamle indlæg.
Tekster på Instagram
Nedenfor ser du et eksempel på en forfatters brug af Instagram til tekster.
Hvordan laves den?
Det er lavet meget enkelt: du åbner teksten, trykker på tasten PrintScreen, der så tager et billede af din tekst, som gemmes i Udklipsholder. Hvis du har et billedbehandlingsprogram åbner du det og sætter billedet ind. Derpå skærer du alt det overflødige væk – f.eks. alle Wordmenuerne – så har du muligheden for at lave baggrunde og pynte teksten. OBS! Hvis du vil have, at teksten skal have en bestemt farve som i ovennævnte eksempel skal du give teksten den farve i dit tekstbehandlingsprogram inden du trykker PrintScreen.
Et andet eksempel
Her har jeg bare indsat et billede i teksten og lavet baggrunden med Words layoutredskaber. Herefter har jeg taget et billede ved hjælp af tasten PrintScreen, hvorpå jeg har fjernet det overflødige i billedbehandlingen.
Et mere enkelt design
Men du har så også muligheden for det mere enkle, som denne her:
Her åbnede jeg teksten på min mobiltelefon og tog et skærmbillede. Jeg har Smartphone, så det vil naturligvis være det jeg beskriver. Her stryges ned fra toppen af skærmen og der trykkes så på ikonet Skærmbillede. Åben så Galleri, og billedet af teksten vil være i mappen Skærmbilleder. Så kan du åbne den i Galleri og der er nogle redigeringsmuligheder. Skær det overflødige fra og øg skarpheden for at gøre teksten læselig.
Så kan du uploade den til Instagram, hvilket kræver at du har appen på din mobil. Du kan så vælge forskellige filtre, der giver det lidt farve. De to første eksempler er uploadede fra min computer. For noget tid siden åbnede Instagram for det, hvilket har gjort nogen ting lettere.
Hvad skal man huske inden publiceringen.
Når du går videre, kommer der en skærm med Nyt Opslag. Skriv gerne en billedtekst. Her må du ikke overforklare teksten. Sig noget kort om, hvad den omhandler. Så skriver du hashtags, du skriver # og tilføjer et nøgleord lige efter. Det er nærliggende at vælge nøgleord som digt, prosatekst, lyrik og lign. Ja, det skal du gøre, men vælg også nogle hashtags, der siger noget om hvad teksten handler om, hvad enten det er kærlighed, følelser, årstiden eller hvad det er. Prøv at se de hashtags jeg har valgt i mine eksempler. Det hjælper flere til at finde frem til dine tekster.
Husk også at vælge din lokation. Det behøver ikke være andet en den by, du bor i. Nu foregriber jeg næste afsnit: hvis du har publiceret et foto af dig selv, hvor du f.eks. læser op ved et arrangement eller har en reception, så vælg gerne en mere præcis lokation. Det hjælper til at få flere til at finde dit opslag.
Så er der de mindre vigtige. Du kan vælge baggrundsmusik til dit opslag, det må du gøre efter din smag. Jeg gør det kun sjældent. men det er op til hver enkelt.
Måske vil du dele på andre sociale medier. Det kan være en god ide, men husk: det er ikke sikkert de hashtags, der bruges af Instagram også bruges af andre fora. Det er en af de vigtigste grunde til, at mange ikke går ind for at bruge denne mulighed. Jeg selv bruger den så alligevel, og jeg vil overlade til dig selv at afgøre det.
Efter publicering.
Efter publiceringen har du mulighed for at dele som story, og gør det gerne. En story forsvinder automatisk efter et døgn, men det er en ekstra opmærksomhedsvækker i det døgn. Nu er der også mulighed for at dele på mail eller Messenger o. l. Her kan du dele med kontakter. Du kan dele den på en webside enten ved at kopiere linket og sætte det ind, eller som jeg har gjort med mine eksempler, vælge Indlejr og så sætte koden ind på siden eller bloggen.
Andre måder en forfatter kan bruge Instagram på
Udover at bruge det til tekster kan en forfatters brug af Instagram også indbefatte omtale af udgivelser og billeder fra ens forfatterliv, evt. ens liv generelt, hvis du finder det relevant.
Udgivelser
Det er helt oplagt at vise sine udgivelser på Instagram. Du har formodentlig en billedfil af din bogs forside, upload den. Her bør billedteksten være en nogenlunde dækkende omtale af bogen, hvad den indeholder og hvad du vil med den. Her bør du vælge hashtags som udgivelse, bog, litteratur etc., men også gerne hashtags om det bogen handler om.
Du kan også lave en selfie af dig selv med bogen eller måske en video, som på Instagram kaldes reels, hvor du fortæller om den. Du kan optage den med din mobil, og det er godt at vælge et godt stativ til at holde det. Du bør også overveje at anskaffe en mikrofon af en vis kvalitet, da optagekvaliteten på en mobil absolut ikke er optimal.
Efter optagelsen kan du uploade til Instagram, og det skifter automatisk til Reel. Tidligere kunne man ikke uploade videoer på mere end et halvt minut, men heldigvis er det ændret. Det har næsten gjort Instagram til en skarp konkurrent til YouTube.
Hvad jeg ovenfor har skrevet om tekst, hashtags osv. gælder også her. Er det et billede af din udgivelse, så bør billedteksten være en udførlig præsentation. Er det en video, hvor du fortæller det hele, skal det bare være en kort sammenfatning, men få bogens titel med. Ulempen ved Instagram er så, at man ikke kan linke til en webside, herunder bogens salgsside. Derfor er det heller ikke det medium vi vil bruge, når der skal linkes til f.eks. et nyt blogindlæg som dette her indlæg eller en kommende begivenhed. Men sæt alligevel webadressen ind på din billedtekst, så folk har en mulighed for at kopiere den.
Forfatterliv
Dette er nok især dine faste følgere, der vil være interesseret i det, men du kan også uploade billeder fra dit forfatterliv, fra receptioner, åben mikrofon, litteraturarrangemener etc. Du kan tage nogle billeder fra disse arrangementer, og det vil nok være nødvendigt med lidt behandling af disse billeder. Som før nævnt, så er der nogle muligheder i Galleri.
Her vil det være på sin plads at publicere flere billeder i et opslag. Du skal overveje, om det du publicerer har blivende værdi. Hvis du skønner, at det ikke er tilfældet bør du publicere dine billeder som Stories, der så forsvinder efter 24 timer. Det er op til dig at vurdere.
Når du kommer til billedtekst, så skriver du en tekst, der forklarer hvad de var du deltog i. Vælg nogle dækkende hashtags.
Hvis nogle af dem, som du følger på Instagram, deltog i arrangementet, er det en god ide at tagge dem. Du trykker på den person du vil tagge, så kommer der et lille felt, der spørger hvem det er, og så kommer listen over dem, du følger. Den har et søgefelt øverst. Vælg den rigtige. Den taggede får det automatisk at vide, og på den måde har du henledt opmærksomheden på dit opslag og din profil hos en, der måske ikke har set den før. OBS! Det er muligt i Indstillinger på Instagram at fravælge, at man selv tagges. Listen over dine følgere indeholder ikke dem, der har slået dette fra.
Nedenstående er et opslag fra Fantasticon 2023, en konvention for de fantastiske genrer, som holdes årligt. Den er så her et eksempel på hvordan det kan gøres. Som du ser har jeg startet med skiltet ved indgangen, så det med det samme er anslået på billedet hvad det er.
Laver du sangtekster?
Det gør jeg, og her er det naturligvis nærliggende at lave en video, hvor det bliver sunget, enten af dig hvis du kan synge eller – hvis du ikke kan – en anden. Hvad jeg tidligere har skrevet om at bruge en mikrofon af en vis kvalitet gælder især her.
Her vil jeg sige det er smart at angive sangteksten i billedteksten. Nedenfor ser du et eksempel på en reel, hvor jeg synger en af mine sange.
Afslutning
Jeg håber du har haft glæde af dette indlæg og dets eksempler på en forfatters brug af Instagram og kan bruge nogen af ideerne. Jeg har indlæg om Facebook, Twitter, LinkedIn og YouTube. God skrivelyst og god vind på de sociale medier.
Til videre læsning: Forfatterens guide til de sociale medier af Abelone Glahn
This is very attention-grabbing, You are a very skilled blogger. I have joined your rss feed and look forward to…