En forfatters brug af Twitter

Twitters logo

Da jeg netop skulle til at starte ned skrive dette indlæg, kom nyheden om at Meta – ejeren af Facebook og Instagram – ville til at lancere det nye medie Thread, som skal være en konkurrent til Twitter. Jeg måtte stoppe op og overveje, om jeg skulle udskyde eller springe dette indlæg over. Nuvel, Thread er ikke godkendt af EU endnu og derfor ikke tilgængelig i Danmark. Da al halløjet omkring Elon Musks overtagelse af Twitter heller ikke har fået mig til at nedlægge min Twitterprofil, synes jeg det kan være på sin plads at behandle en forfatters brug af Twitter.

Indlægget indgår i en serie indlæg om en forfatters brug af sociale medier. Der er så også indlæg om Facebook ,Instagram og LinkedIn og YouTube

Der er ikke plads til at tage det grundlæggende med Twitter op i dette indlæg. Hvis du er begynder, henviser jeg dig til forlaget Libris’ udmærkede lille bog Twitter.

Om Twitter som sådan

Ideen med Twitter er, at det skal være en stor jordomspændende samtale. Der er sat en begrænsning på længden på 140 ord. Man skal bare komme med et pip til samtalen. Heraf navnet, afledt af det engelske ord for pip, tweet. Der er så plads til enkle kommentarer, og de kan forsynes med links, der ikke tæller med i antallet af ord. Her spiller hashtags en afgørende rolle for at ens pip skal blive set. Hvis du ikke ved hvad det er: et # efterfulgt af et emneord, der siger noget om indholdet.

En bekendt af mig havde også en Twitter profil, og han sagde, at han var glad for mine likes. Han havde over hundrede følgere, og alligevel var det sparsomt med likes. Så var han i tvivl om systemet virkede. Derfor beroligede mine likes ham. De viste, at indlægget var publiceret. Jeg forstår hans undren, for antallet af likes ligger lavt på Twitter i forhold til andre sociale medier. Det hænger nok til dels sammen med, at mediet ikke fik så stor en tilslutning i Danmark som i mange andre lande, især USA.

Forslag til en forfatters brug af Twitter

Dog sker det at nogle klikker på links i mine pip. Det er ikke mange, men lidt har også ret. Jeg logger sjældent ind på Twitter selv. Jeg har sat denne blog og min Instagram-profil til automatisk at sende et pip til Twitter, når jeg publicerer et nyt indlæg. En gang om ugen logger jeg ind og kigger. Her søger jeg for at like og kommentere så meget jeg finder passende.

Aktuelle kommentarer

Så kan det ske, at der er nogle aktuelle emner, som jeg giver en kommentar. På FB skriver jeg sådanne kommentarer på min private profil, jeg betragter ikke mig selv som en politisk forfatter, i hvert fald ikke eksplicit. Det kan f.eks. være corona, stormen på kongressen i USA o. l. Det kan ofte skabe nogle kontakter. Vær dog forberedt på, at mange kommenterer for at sælge, i værste fald bedrive fup. Mit bedste råd om dem: bloker! Der er så også mange, der bruger det som datingside, det gælder også de andre sociale medier. Mit råd her er: afvis venligt, hvis det ikke respekteres, så bloker.

Kommentarer til events

Nogen gange sker det også, at events opretter et hashtag, hvor alle så kan komme med en kommentar til eventet. Det har det årlige Bogforum i Bella Center gjort. Det er en god ide at bruge den mulighed. Skriv noget om hvad du synes om eventet og hvad du oplever der. Min erfaring viser, at det giver nogle gode kontakter. Her skal du huske eventets hashtag ved dit indlæg. Skriv gerne, hvis du har mulighed for det, om et eller andet ikke mange andre nævner. Det gør dit indlæg lidt unikt.

Afsluttende kommentar

Ja, Twitter er så det medie jeg bruger mindst, men du er da velkommen til at besøge min profil. Hvis du synes der var noget jeg burde have haft med, så er du velkommen til at skrive det i kommentarfeltet.

Til videre læsning: Forfatterens guide til de sociale medier af Abelone Glahn

Dette indlæg blev udgivet i Forfatterliv, Forfattertips, Sociale Medier, Twitter og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *