En forfatters brug af Facebook

Facebooks logo

Facebook er nok det mest brugte af de sociale medier. Oprindelig var det et forum for at holde kontakt med familie, venner, bekendte etc. Nu er det den platform alle bruger for at markedsføre deres produkter og tjenester. Der findes få mennesker, der ikke har en Facebook-profil og heller ikke vil have det. Ofte er den blevet udskældt for mange overfladiske opslag. Den kritik er heller ikke helt forkert. Men Facebook kan bruges til fornuftige ting, og dette indlæg handler om en forfatters brug af Facebook.

Den er en del af en serie indlæg om en forfatters brug af sociale medier, der er også et indlæg om Instagram, Twitter, LinkedIn og YouTube

Her er så ikke plads til at indføre i den grundlæggende brug af Facebook. Hvis du er begynder henviser jeg dig til det udmærkede hæfte Facebook fra forlaget Libris.

En forfatterside på Facebook

Først og fremmest skal du oprette en forfatterside. Det forudsætter selvfølgelig, at du har en privat profil på Facebook. Den er du velkommen til at bruge til hvad du vil, især til kontakt med familie og venner. Jeg vil bare ikke sige, at du skal bruge den til at markedsføre dit forfatterskab. Det er jo ikke sikkert alle dine kontakter er lige interesseret i det. Jo, nogen er, men ikke alle. Opslag på det private drukner hurtigt i mængden og kommer ikke ud over vennekredsen.

Så lav en side og kald den med dit navn + forfatter. Lav en kort beskrivelse af dit forfatterskab og læg et billede op af dig selv – gerne det samme billede som du måske bruger på andre forfatterprofiler. Det gør at flere kan genkende, at det er dig de kender andre steder fra. Læg så også en baggrund op, der sender nogle signaler om dit forfatterskab. Her vil det være et spørgsmål om din personlige smag. Læg også gerne nogle links til f.eks. din hjemmeside, andre relaterede profiler og profiler på andre sociale medier. Det giver flere links til disse sider, der får dem højere op i søgemaskinerne, i heldigste fald er der nogen der klikker på dem.

Du kan som forslag prøve at se min FB-profil.

Få følgere

Inviter gerne dine kontakter til at følge din side. Ikke dem alle, vælg kun dem som du er sikker på er interesseret. Husk at lave nogle dækkende hashtags til opslagene. Hvis du ikke ved hvad det er: det er et # efterfulgt af et nøgleord, der gerne skal sige noget om opslaget og hvad det handler om. Det hjælper med at få dem ud til andre end dine følgere.

Når du får likes på dine opslag fra nogen, der ikke følger din side, så har du muligheden for at invitere dem til at synes godt om siden. Brug den funktion, men ikke så meget at det ligner plageri.

Det er også en god ide at kommentere opslag om bøger og litteratur. Husk at gøre det som din side og ikke din privatprofil.

Opslag på din Facebook-side

Så skulle der gerne komme nogle opslag, Det skal helt oplagt være om dine udgivelser. Hvis du havde nogen i forvejen før du oprettede din side, så lav nogle opslag om dem med et par dages mellemrum. En god ide er så at lave opslag om kommende udgivelser. Hvis du skriver opslag om noget, du sidder og arbejder på, så skriv ikke for meget om hvornår du regner med at være færdig. Der kan ske forsinkelser. Men når en udgivelse er klar, så skriv et opslag med udgivelsesdatoen. Lav et opslag om en evt. reception eller udgivelsesfest. Lav så et opslag den dag den er udgivet. Herefter er det en god ide at lave opslag med link til anmeldelser og lektørudtalelser. Alt det gør at interessen holder.

Dine opslag bliver set af flest hvis der er et billede, og med udgivelser er det selvfølgelig oplagt med bogens forside. Hvis du laver et opslag om en reception eller en anden begivenhed, som har fundet sted, så er det også oplagt at lægge fotos op fra denne begivenhed. Brug også siden til at annoncere sådanne begivenheder på forhånd, gerne med link til begivenheden enten på Facebook eller en hjemmeside.

Blogs og andre sociale medier end Facebook

Hvis du har en blog, ligesom den du læser nu, er det oplagt at du deler de indlæg du laver. Denne her blog er lavet med WordPress, den har et plugin, der automatisk deler med Facebook og andre sociale medier. Det har de fleste blogsystemer på Internettet. Det er en god ide, for selv om du gør alt for at optimere til søgemaskinerne, så går der nogle dage inden de ser dit indlæg. Med en deling på Facebook vil der med det samme være nogen, der kommer ind og ser dit opslag.

Du kan også dele opslag fra andre sociale medier. Hvis du har en Instagramkonto, så kan den knyttes til din Facebook-side. Hermed kan du så dele dine billeder og videoer herfra. Husk dog, at hvis du ikke bruger Instagram, så kan du også dele videoer på Facebook.

Grupper på Facebook

En ting som Facebook har, som er med til at gøre den unik, er grupper. Der er så også forfattergrupper, og det er en god mulighed for at samtale med andre forfattere, få råd og vejledning og dele erfaringer. Du kan godt dele dine opslag fra forfattersiden i disse grupper, men du skal lige være opmærksom på, at det ikke er tilladt i alle grupper. Læs altid retningslinjerne for de grupper, du bliver medlem af og overhold dem.

Hvis du skriver en bestemt genre, så er der grupper for dem, der skriver bestemte genrer. Det giver muligheden for netop at diskutere de problemer og teknikker, der er med netop den genre. Hvis der ikke er en gruppe for lige netop din genre, så har du muligheden for at oprette den. Her kan du så invitere med i den gruppe. Jeg har selv, som forfatter af sangtekster, oprettet Sangskriverforum.

Herunder er nogle forslag til forfattergrupper:

Til videre læsning: Forfatterens guide til de sociale medier af Abelone Glahn

Dette indlæg blev udgivet i Facebook, Forfatterliv, Forfattertips, Om forfatteren, Sociale Medier og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *