Forfatterens guide til sociale medier, af Abelone Glahn

Forsiden til Forfatterens guide til sociale medier
Forfatterens guide til sociale medier, forside

Efter at jeg har afsluttet min serie af indlæg om de sociale medier vil jeg som supplement anbefale denne bog af journalist og underviser Abelone Glahn (AG) med titlen Forfatterens guide til sociale medier. Den handler om præcis det, som titlen lægger op til. Denne bog anbefaler jeg til at gå videre, få større viden end mine indlæg har kunnet give.

Hun lægger prompte ud med, at de sociale medier er nødvendige for forfattere i dag. I den forbindelse er hun også inde på, at en bog ikke længere kun er den trykte bog. Der er mange formatter, og hun gennemgår dem. Ja, e-bog og lydbog, men også SMS-bogen, Instagram-bogen. Internettet har skabt nye formater.

De indledende kapitler

De første kapitler er så om anvendelsen af Internettet generelt. Hun behandler derunder begrebet crowdfunding, dvs., hvordan man indsamler midler til sit bogprojekt på Nettet. Det er et område, som jeg ikke selv har nogen erfaringer med, jeg ved heller ikke om det er noget jeg vil gøre. Men overvejer man det, så kan man lære af det hun skriver. Hele fremstillingen af hvordan man skaber en følgerskare om bestemte emner, kaldet tribal marketing, altså, hvordan man danner stammer, er også lærerig.

Her er også et kapitel om at køre en blog. Det er lærerigt, også for forfatteren af denne blog. Det fremhæves helt rigtigt, at en blog er fri uden det sociale medies algoritmer, der styrer hvem der ser indlæggende. Helt rigtigt, men så skal den anden sandhed siges: at bloggen ikke kan klare sig uden i kombination med de sociale medier.

De enkelte sociale medier

Der er så lagt op til at gennemgå de mest brugte af slagsen. Mon ikke de fleste af os godt ved hvad det er? LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Pinterest – om ikke andet kender vi dem af navn. Pinterest er endda et medie, som jeg ikke selv har meget erfaring med. Kapitlet om det fik mig da til at overveje.

Forfatteren gennemgår dem et for et. Det er en grundig fremstilling af deres muligheder. Især var kapitlet om LinkedIn en øjenåbner for mig, det havde flere muligheder end jeg lige tænkte over. Der gennemgås også faldgruber og hvad der er de enkelte mediers respektive svagheder.

Det slutter endda med et kapitel om podcast. Selv om de ikke er et socialt medium i egentlig forstand, så er de en mulighed, som også forfattere skal tænke over. Det er ikke en teknisk vejledning i at lave dem, men noget om hvad man skal tænke på og hvordan man er nærværende for sine læsere gennem podcasts.

Efter gennemgangen

Det afsluttende kapitel indleder med at sige, at læseren måske er helt forpustet efter gennemgangen af de sociale medier. Jeg må give AG ret, det var jeg. Her fremhæves det helt rigtigt, at forfatteren ikke skal forvente at kunne vedligeholde alle profiler lige godt. Så ville der ikke blive tid til at skrive. Det er så sandt, som det er sagt. Dette afsluttende kapitel har virkelig mange gode generelle råd og betragtninger. Bl. a. hvordan man skal bidrage med gode indlæg, der giver noget. og ikke bare lade profilen være et tågehorn for en selv.

Det er en god bog at lære af, når man står med en eller flere bøger, som man vil gøre opmærksom på. Det særligt gode ved den er, at AG har taget i betragtning, at de sociale medier forandrer sig, og det derfor er muligt at abonnere på opdateringer af bogen. Det er så endnu et godt eksempel på Nettets muligheder for bøger i dag. Enhver forfatter, der bruger sociale medier, har noget at lære af den.

Kan købes her

Dette indlæg blev udgivet i Boganbefaling, Forfatterliv, Forfattertips, Sociale Medier og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *